به چه ویژگی‌هایی برای تبدیل شدن به یکی از برترین راهبران خلاق نیاز دارید؟
در این مقاله به بررسی نظرات برخی از راهبران خلاق برتر می‌پردازیم.

 

هدف بسیاری از طراحان تبدیل شدن به راهبر خلاق یک آژانس تبلیغاتی موفق است. ولی متاسفانه اکثریت افراد به این رویا دست نمی‌یابند. رسیدن به این سطح شغلی نیازمند چیزی بیشتر از یک رزومه کاری خلاق می‌باشد و باید مهارت و استعداد زیادی داشته باشید. با این وجود، اگر به افرادی که در این سطح شغلی قرار دارند توجه کنید و نکات و تجربیاتشان را مطالعه کنید، می‌توانید خود را در موقعیتی بهتر برای دستیابی به اهدافتان قرار دهید. ما 20 نکته مهم از افراد صاحب نام جمع‌آوری کرده‌ایم که به موفقیت آنها کمک کرده است.

  • نکات 1 تا 7 از سام کوکس
  • نکات 8 تا 12 از کریس جونز
  • نکات 13 تا 20 از گری هولت، سیمون مانچیپ و دیوید لا

1- زمان صرف کنید
بطور مداوم بخش خلاق ذهن خودتان را تغذیه کنید و توسعه دهید، تنها خبره شدن در تشخیص رنگ‌های پنتون و یا کسب مهارت در یک نرم‌افزار خاص کافی نیست. باید علت علاقه مردم به چیزهایی که انتخاب می‌کنند را بدانید، این فراتر از چیزی را خوب جلوه دادن می‌باشد مهم این است که  چیزی را متناسب با مخاطبان انتخاب شده ایجاد کنید. اما فراموش نکنید که شما هرگز نمیتوانید همه را راضی نگه‌دارید. پس دست از تلاش برای راضی کردن همه بردارید.

 

2- نوآوری داشته باشید
به عنوان راهبر خلاق به این فکر کنید که چطور از مواد و عناصر موجود بهتر و متفاوت‌تر استفاده کنید. ایده‌های جدید را برای جذابتر کردن محدوده محصولات‌تان،کمپین‌های تبلیغاتی و فرآیند برندینگ ارائه دهید.

 

3- نظارت کنید
راهبری خلاق با دیگر نقش‌های خلاق متفاوت است، شما برای اطمینان از درستی همه مراحل و خروجی‌ها باید عزم و انگیزه داشته باشید. بعضی از ایده‌ها واقعا عالی هستند و حتی جزو روندهای در حال رشد باشند اما شاید همیشه برای استفاده در شرکت شما بهترین انتخاب نباشند. اشتباه نکنید، من دوست دارم کارهایی نو و فوق العاده انجام دهم، اما باید از حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های شرکت اطمینان حاصل کنم.

 

4- همه چیز در راستای برند

یکی از مهمترین وظایف ما اطمینان از تمام عناصر و المان‌هایی که از شرکت خارج می‌شوند است و اینکه همه آنها به درستی در راستای دستورالعمل‌های برند عمل می‌کنند. کمی خسته کننده به نظر می‌آید، اما لازم است که مطمئن شوید برند شما دچار لغزش نمی‌شود.
 
5- مدیریت
راهبران‌خلاق اغلب مسئول تیم طراحی هستند، از طراحان جوان تا طراحان ارشد و تمام خلاقیت‌های در بستر وب، همچنین راهبر خلاق مسئولیت تمام عناصر بصری را بر عهده دارد. شما باید درک و عشقی عمیق به شرکت خود داشته باشید زیرا شما مسئول تصویر آن شرکت هستید.

 

 

6- عاشق شغل خودتان باشید
بهترین بخش راهبری خلاق، دیدن کاری است انجام می‌دهید یا فردی را مسئول انجام دادن آن می‌کنید. احساس فوق‌العاده‌ای است که مطالب و آثارتان را در مطبوعات یا تلوزیون ببینید و بدترین اتفاق نه گفتن به مردم است، من دوست ندارم اینکار را انجام دهم، اما باید اطمینان حاصل کنم که تصویر شرکت قابل قبول باشد.

صبر کنید... نه... بدترین چیز این است که بخواهید با فکر بسیاری از کارهایی که میخواهید انجام دهید بخوابید و سپس فکر کنید که نیاز نیست که آنها را بنویسید و بعد... فراموش می‌شوند.

 

7- سازگاری داشته باشید
به عنوان راهبر خلاق روز معمولی وجود ندارد. مثل امروز، من بیشتر وقتم را صرف بررسی کارهای هنریی که برای یک نمایشگاه تجاری ایجاد شده بودند کردم. فردا احتمالا در جنگل برای عکاسی یک کمپین تبلیغاتی جدید باشم.

 

8- الهام بخش تیم‌تان باشید
برای تبدیل شدن به راهبر خلاق به ناچار زمان کمتری را در مقابل فوتوشاپ خواهید گذراند و بیشتر به راهبری و الهام بخشی به دیگران میگذرانید. نقش من هنوز شامل برخی از دستاوردهای دیزاین/کپی رایتینگ می‌شود، اما اغلب رهبری پروژه را به عهده میگیرم و با مشتریان در رویکرد کلی و سپس انتقال آن به تیم خودم برای ایجاد چیزی فوق العاده در ارتباط هستم. من با پروژه در مدت زمان اجراییش در ارتباط باقی می‌مانم و به بررسی منظم همه چیزهای که در برابر خلاصه و آنچه معتقدیم مخاطب هدف میخواهد ایستادگی می‌کنم.

 

9- شنونده خوبی باشید
راهبران خلاق باید زمان زیادی را برای شنیدن حرف‌های مشتریان و هم تیمیانشان صرف کنند. واقعا گوش دهند، این تنها راهی است که من به درک درست مسائل مربوط به مشتری داشتم، به عنوان مثال، در جلسات زیاد حرف نمی‌زنم و بیشتر گوش می‌کنم و فقط وقتی صحبت می‌کنم که سوال خیلی خوبی برای پرسیدن داشته باشم. این باید کاملا در مورد مشتری باشد نه آژانس تبلیغاتی. به طور مشابه، در استودیوهای داخلی شما باید وقت زیادی را به شنیدن از هم تیمی‌های خود بگذارید و قبول کنید که می‌تواند از آنها یاد بگیرید.

 

10- عشق را به اشتراک بگذارید
آنچه را که می‌دایند با جهان گسترده‌تری به اشتراک بگذارید. تجاربتان را نزد خودتان حفظ نکنید و نسبت به اشتراک گذاری آن حتی با رقبایتان بدگمان نباشید. نوشتن وبلاگ و سخنرانی در کنفرانس‌ها هر دو راهی عالی برای اشتراک گذاری درونیات خودتان با دنیای بیرون است و این به شما برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد بحث گفتگو کمک می‌کند.

 

11- محیط مناسبی ایجاد کنید
برای افراد خلاقی چون ما، محیط عامل فوق العاده مهمی است. از تمام چیزهایی که روی دیوار نصب شده‌اند تا جوی که در استودیو قالب است، اگر قرار است که تیم یک کاری هیجان انگیز انجام دهد رسیدن به تعادل و آرامش بسیار ضروری است. تعریفش کمی دشوار است اما برای من محیط کاری مناسب به طور کلی آرام است. به همین ترتیب، تشویق افراد خلاق سازمان به پرتاپ کردن توپ‌های رهایی از استرس به یکدیگر و یا کنترل هلیکوپترهایی کنترل از راه دور دفتر، به همان اندازه اهمیت دارد.

 

12- بینش محیطی خوبی داشتن
متخصص شدن در یک حوزه خاص از صنعت از یک سو و دانستن موضوع خودتان از داخل به بیرون ضروری است اما حفظ بصیرت محیطی خوب نیز ضروری می‌باشد. من برای یک آژانس دیجیتال که تجربه هایی در بستر وب سایت، موبایل و اجتماع ایجاد می‌کند کار میکنم اما همچنان اتفاقاتی که در برندینگ و تبلیغات در حال رخ دادن است را دنبال می کنم در واقع جهان خلاقتر و گسترده‌تر است. دنیای دیجیتال بسیاری از رشته ها را باهم ترکیب کرده و ضروری است که ذهنیت بسیار خوبی در هر صنعتی داشته باشید.

 

13- از اینکه مورد نفرت قرار بگیرید خوشحال باشید
دوست داشتنی و مورد پذیرش بودن بسیار آسان است. کافی است نظرات شخصی خودتان را نداشته باشید و همیشه با همه سازگاری کنید. سپس شما به یک فرد معمولی تبدیل خواهید شد. بی‌شک معمولی بودن نمی‌تواند نفش یک راهبر خلاق واقعی باشد.

 

14- بازی کردن بجای کار کردن
گاهی شرح وظایف شغلی منجر به گمراهی می‌شوند و معمولا چیزی شبیه به این می‌گویند "به یک فرد با تجربه که می‌تواند خلاقیت تیم را هدایت و الهام‌بخشی کند و توانایی مذاکره با مشتریان برای کسب موفقیت بیشتر برای آنها و آژانس تبلیغاتی"

 

15- اسفنجی باشید
ذهن خود را مانند یک اسفنج با  فرهنگهای مختلف پر کنید (هم بالا و هم پایین) و سپس فراموششان کنید، زمانی که نیاز باشد آنها به یادتان می‌آیند.

 

16- پدر و مادری کنید
از افراد خانواده استودیو خود مراقب کنید و آنها را تشویق به شکوفایی استعدادهایشان کنید. در هر کاری که انجام می دهند بخش های خوبش را ببینید اما در توصیه‌هایتان و انتقادات‌تان استوار و سازگار باشید.

 

17- از وقوع اتفاقات بد برای ایده های بزرگ جلوگیری کنید
بهترین راهبران خلاق کاری کاملا متفاوت انجام می‌دهند. آنها به افراد با استعداد برای انجام کارهای با استعداد اعتماد می‌کنند. اغلب بدون آنکه مردم متوجه شوند، از وقوع چیزهای بد در کار و مردم جلوگیری میکنند.

 

18- ساکت باشید
یکی از مهمترین مهارت‌هایی که یک راهبر خلاق نیاز دارد، اعتماد است. این امری بسیار سختی است زیرا اکثر راهبران خلاق، افراد خلاقی هستند که به سختی برای رسیدن به جایی که شنیده شوند کار کرده‌اند و به انتقال دانش و تجربیات و مهارت‌هایشان بسیار علاقه‌مند هستند. 

اما هیچ طراحی علاقه نداره که یک فرد 45 ساله در مورد تنظیمات عکاسی و نور و افکت‌های تصویری بالای سرش وزوز کنه. طراحان به تایید و انتشار ایده‌های خودشان علاقه دارند و مشتری خواستار بهترین، هیجان‌انگیزترین و موثرترین ایده برای ایجاد انحصار برای محصول، خدمات و سازمان خودش می‌باشد. نه اینکه چیزی از دفتر طراحی سال 1369بیرون اومده باشه. راهبران خلاق بزرگ، افراد واقعا خوب را اسخدام می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا کارهای واقعا خلاقانه انجام دهند.

 

19- فیلتر کردن
راهبران خلاق بزرگ ساعت‌ها به مشتریان خود گوش می‌دهند. چون در جایی میان تمام آن صفحات گسترده، پاورپوینت‌ها و خلاصه‌ها و داده‌ها جرقه‌ای است که می‌تواند به ذهن خلاقشان وارد شود و قلم را به کاغذ منتقل کند. آنها باید آن جرقه را بسیار با دقت و درست انتخاب کنند. در غیر اینصورت و انتخاب اشتباه ممکن است منجر به یک فاجعه شود.

 

20- رساله
هیچ چیز بدتر از دیدن ارئه یک پروژه توسط فردی که کاملا درک نکرده یا علاقه‌ای به آن ندارد، نیست، اگر فردی که کار نهایی را ارائه می‌دهد آن را باور نداشته باشد. هیچ دلیلی برای مخاطبان برای اهمیت دادن به آن طرح وجود نخواهد داشت. راهبران خلاق بزرگ ایده‌های خود را محتاطانه انتخاب می‌کنند و پس از آن به ایده خودشان متعهد باقی می‌مانند و باور دارند که این بهترین ایده در کره زمین است. برای آن ایستادگی می‌کنند، محافظت می‌کنند، شانسش را افزایش می‌دهند و افرادی را که می‌توانند کمک کننده و هماهنگ کننده باشند را بصورت متمرکز در می‌آورند. آنها بر این باورند که تبدیل به یک رساله شده‌اند

شاید شما، به عنوان طراح، هرگز در استودیو چنین چیزی مشاهده نکنید، اما آنها در مبارزه‌ای برای علتی که به شدت به آن اعتقاد دارند مبارزه می کنند: یک ایده عالی.